onsdag 20 februari 2008

Klen



Mina benhinnor värker. Vristerna är stela och det gör lite ont att sitta.
Har tagit tag i mitt liv och börjat röra på mig efter att totalt förslappat mig under hösten och vintern. Tredje dagen i rad har jag gått så fort man kan innan man liksom måste börja springa. 7 km varje gång. Vad är belöningen undrar jag? För att vakna som en mäla imorgon bitti (vilket jag är övertygad om att jag gör) vet jag inte om jag vill kalla för belöning. Känner mig lite liten och svag, så nu tröstar jag mig med några röda Polly. Läste att med hänsyn till min vikt och längd, får jag inte äta mer än ca 1700 kcal om dagen för att inte gå upp eller ned i vikt.Men hör på den här; I VILANDE LÄGE! Jag behöver alltså inte röra på mig
alls och ändå behålla min vikt om jag inte petar i mig mer än 1700 kcal om dan. Det är soft- känns lite bättre nu.

Imorgon ska jag dock ut igen, har en jättefin gul reflexväst så jag syns ordentligt.Det är fler än jag som har en sån. Kanske en 50 st bara i Åby.
Hrmf.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra anledningar till att röra på sig ;)

* Ökning av hjärtats maximala slag- och minutvolym.
* Ökning av maximal syreupptagningsförmåga.
* Sänkt puls vid arbete av viss intensitet.
* Minskad produktion av mjölksyra vid viss intensitet.
* Minskad ansträngningskänsla.
* Sänkt artäriellt blodtryck.
* Bättre förmåga att använda fett vid förbränning, vilket är kolhydratbesparande.
* Ökad uthållighet.
* Ökad energiomsättning, även i vila.
* Motverkar fettinlagring/övervikt.
* Ökade kvot HDL/LDL (mer ”gott” kolesterol)
* Ökad hållfasthet och funktion i senor, ligament och ledstrukturer.
* Ökad muskelstyrka.
* Motverkar att skelettet urkalkas (osteoporos).
* Ökad endorfinproduktion.
* Normaliserar sockertoleransen.
* Minskad risk för blodproppsbildning.Gynnsam statistik avseende sjuklighet i hjärt-, kärlrelaterade sjukdomar.

kramar

Anonym sa...

Hoho, Anna det där gjorde att morgondagens friskisbesök känbdes ännu mer välkommet. Ska köpa kort då nämligen. :)

Btw så har jag läst klart boken. Grymt bra! I dagens sexsäljardebatt behövdes något från den andra sidan som kändes äkta! Dock kändes beteendet minst sagt destruktivt på sina håll.
Tack för lånet. Skickar den med Ems eller nästa vinkväll .:)

Anonym sa...

Terese: Då lär vi ses! Jag har oxå kort där =)

Ja den är jättebra. Fast som du säger, kanske inget vidare sunt beteende..

Emma, sa...

Vilken jäkla bok? Emma fattar inget...harkel. Kramas

Anonym sa...

Emma: Terese lånade ju en bok av mig när ni var här och partajade. Läs den du med vettja!

krams

Anonym sa...

Bra skit!

Jag ska på yoga ikväll och har rännsketa på jobbet. INte allt för jävla sunt. JAG SOM SKA VARA SUND!
'Läs Unni Drougges blogg. Det är roligt för det är alltid så sura män där som man kan platta till. WHO-HA!
Speciellt Stocken och Stefan. Men Stefan har hållt sig undan. Bra!