söndag 25 januari 2009

Fundering

Ibland undrar man, ibland försigsjälv, ibland i grupp tillsammans med andra. Ibland är det mindre lyckat. Att undra så andra hör. Att prata utan att direkt tänka först. Min vän har en fågel, en tjejbirdie. Hon lägger ägg ibland och vill ruva på dem. Då undrar jag; Blir det inte fler pippis ju längre hon ruvar? Alltså, blir det små birdies om hon ruvar längre? Om hon bara ruvar ett litet tag, då blir det bara ägg liksom. Jag förstår alltså inte att det behövs en pippi till för att det ska bli fler. Så dum är jag. Men varför lägger hon ägg av sig själv när det inte finns ngn date?
Men, säger Anna, så är det ju med alla höns t ex. De lägger ju ägg hela tiden som vi äter upp.
Joo, men vad gör då tuppjävlet i hönsgården? När får han lite kul och hur? Eller hur fattar jag väl, men när blir det liksom kycklingar av äggen istället för bara ägg och hur bestäms det? Inga svar jag fått. Märkligt är det.
Kan tilläggas att ett visst intag av alkholhaltig dryck hade med diskussionen att göra.
Dock är jag ännu förundrad.
Kuckelikuu.

1 kommentar:

Anonym sa...

En betydligt klurigare fråga är vad som kom först. Hönan eller ägget?
Rent biologiskt krävs en tupp om det ska bli fler fåglar, annars kan mammafågeln lika gärna ruva på en golfboll.
Rent statistisk krävs det en tupp på var sjunde höna i ett hönshus för att man ska kunna vara säker på att varje ägg, varje dag ska ha rätt innehåll för att bli en kyckling! De tupparna blir sällan speciellt gamla!
Lurv