torsdag 28 januari 2010

Nuså

Det får finnas gränser tycker jag.
Gränser för vad man ska stå ut med att höra vareviga fredag.
Eller läsa fördendelen.
Jag kan tom sångjävlet utantill. Och det har jag inte valt själv. Den har tryckts och präntats in i mitt huvud.
Och imorgon är det dags igen.
F r e d a g s m y s.
Jag ryser i hela kroppen.
VEM uppfann det ordet?? VEM skapade det behovet som faktiskt inte fanns från början.
Nu är det helg kortogott. Det räcker.
Nu ska alla barnfamiljer riktigt rå om varandra och MYSA när veckan är slut hemma i tvsoffan med tacos och gottigottgott och lärre och tända ljus och filtar och fanohansmoster.
Det är väl inget fel med det egentligen. Men man behöver väl för bövelen inte sätta ett ord på det. Snacka om att skapa ångest de som kanske inte har möjligheten att MYSA på det viset. De kanske får låtsas och hitta på att de oxå har fredagsmys minsann för att inte känna sig utanför.
Jag frågade en gång en kille vad fredagsmys egentligen betyder och han svarade att det är då man oftast träffs hela familjen och man är ledig och kan ummmmmgås tillsammans.
HALELUJA.
För det kan man ju inte göra någon annan dag i veckan eller så.
BARA på fredagar. Sen åker familjen ut med huvudet före.
Ses nästa fredag! Baj baj!


6 kommentarer:

charlotte sa...

äh va fan, sånt där har alla idioter kommit på som en tröst för dem förmodligen för för gamla/feta/tråkiga/fossiliga eller nåt annat menlöst för att faktiskt ha ett liv, så då måste dem trösta sig med skiten dem gör varenda eviga fredag för att slippa ångesten som påminner dem vilka offer dem är, haha. tacka vet jag LÖRDAGSRÖJ det är fan bättre ord :D haha

Anonym sa...

Jag måste villigt erkänna att jag ofta har fredagsmys, från mitt perspektiv handlar det om att i veckorna har man alltid massa måsten, när kl är åtta ska Lovisa ligga i säng för att orka gå till skolan. På fredagen är man totalt död, efter jobb, plugg, tvätt, städ, renovering, disk, matlagning och framförallt TJATAT ihjäl sig på ungen om allt. Och detta tror jag inte bara är min situation tyvärr utan många har det såhär, vi har skapat en värld där vi först kan anse oss själva vara en kompetent msk när vi är perfekta. Så på fredagen vill man därför kompensera barnet för det man inte hunnit med, bry sig om denna lilla person som inte bryr sig ett dugg om jag är perfekt eller inte, men inte vill se en stressad, arg och grinig mamma som egentligen inte orkar med sitt liv. Så fredagen blir en kompensation för veckan och där har samhället snabbt läst av behovet och skapat en frizon, på fredagen får man slappa, man ska slappa, något jag minns alltid förekom när jag var liten, men som glömdes bort på vägen under 90-talet. Men nu är det tillbaka, större än någonsin, mer påtalat och öppen, för jag minns inte att man pratade om det, men det fanns alltid. Funktionalitet har gjort att det är tacos och godis och chips på menyn, barnet kan göra det själv!! Fredagar innebär även att man slipper tjata om natttider så hon kan sitta framför tvn och glo på film hur länge hon vill och jag kan utan att känna mig som en dålig mamma slumra till i soffan. Låter kanske inte så mysigt, men fan va befriande och skönt det är. Så kontentan för mig, det handlar om ren överlevnad, inte i första hand inte om att mysa utan mer buffra lite ny energi till dagarna framöver. För på lördagen, naturligtvis, dyker alla måsten upp igen, desperation att helgen måste nyttjas till fullo, det går att jämföra med om man skulle svära i kyrkan, det gör man bara inte. Där bryter dock jag normen, vi fortsätter ofta med vårt "fredgasmys" hela helgen och jag lovar det är det uppskattar Lovisa!! =)
Om man ska se det från fler aspekter runt detta fenomen och vad det kan grunda sig i tänker jag även på det ekonomiska, det finns pengar att tjäna för de stora livsmedelsföretagen att msk spenderar sina pengar på tacos, godis och lärre istället för att gå ut på krogen och dricka sprit. Kan även vara en motreaktion på det individuella samhället, vi vill bevisa för oss själva att vi visst bryr oss om varandra och inte bara det materiella, det är ju lite inne nu att kunna vara perfekt men samtidigt hinna med sin familj. Livsstil är allt. Sedan i botten beror det på att vi inte vill erkänna att vi egentligen är rätt så ensamma överlag och för att dölja det, vill vi påvisa att vi samhörighet, gemenskap och kärlek och är nöjda med det. Som sagt tror att det ofta är en fasad, inte för alla men för många, för egentligen har många fortfarande ett starkt behov att rent individuellt tillgodose sina egna behov med materiella ting för att må bra, köpa saker, resor, kläder, bostad, bilar för att känna sig nöjd. Om så bara för en kort stund. Men jag jag ser ändå utvecklingen att försöka måna om msk och sina nära och kära som något positivt, sedan att det blir överdrivet kan man ju spy på hihi men är inte det så typsikt oss, det måste komma till den nivån för att vi ska reflektera över den och göra det till något beständigt. Jag däremot erkänner jag skulle nog hellre spela poker och dricka öl någonstans än att sitta hemma och glo på lets dance om jag var barnlös, nu är jag opolitisk korrekt men det skiter jag i ;) Men har man fött ett barn till världen funkar inte det livet alla dagar oavsett om jag vill eller inte.

forts följer =)

Anonym sa...

Om man ska se det från fler aspekter runt detta fenomen och vad det kan grunda sig i tänker jag även på det ekonomiska, det finns pengar att tjäna för de stora livsmedelsföretagen att msk spenderar sina pengar på tacos, godis och lärre istället för att gå ut på krogen och dricka sprit. Kan även vara en motreaktion på det individuella samhället, vi vill bevisa för oss själva att vi visst bryr oss om varandra och inte bara det materiella, det är ju lite inne nu att kunna vara perfekt men samtidigt hinna med sin familj. Livsstil är allt. Sedan i botten beror det på att vi inte vill erkänna att vi egentligen är rätt så ensamma överlag och för att dölja det, vill vi påvisa att vi samhörighet, gemenskap och kärlek och är nöjda med det. Som sagt tror att det ofta är en fasad, inte för alla men för många, för egentligen har många fortfarande ett starkt behov att rent individuellt tillgodose sina egna behov med materiella ting för att må bra, köpa saker, resor, kläder, bostad, bilar för att känna sig nöjd. Om så bara för en kort stund. Men jag jag ser ändå utvecklingen att försöka måna om msk och sina nära och kära som något positivt, sedan att det blir överdrivet kan man ju spy på hihi men är inte det så typsikt oss, det måste komma till den nivån för att vi ska reflektera över den och göra det till något beständigt. Jag däremot erkänner jag skulle nog hellre spela poker och dricka öl någonstans än att sitta hemma och glo på lets dance om jag var barnlös, nu är jag opolitisk korrekt men det skiter jag i ;) Men har man fött ett barn till världen funkar inte det livet alla dagar oavsett om jag vill eller inte.
Jag kan absolut hålla med dig om att det finns msk som absolut inte känner ett behov av att ha fredagsmys men kanske känner sig mer ensamma än de kanske var innan eftersom påtryckningar från samhället som sätter en norm med denna "propaganda" skapar känslan av att har man inte fredagsmys så är man utanför. Och jag håller även med om att det går inflation i begreppet. Därför är det viktigt att de som egentligen inte har något behov av specifikt fredagsmys, trots rädslan att falla utanför ramarna, går sin egen väg för att visa att det är ok, tyvärr är det få som vågar bryta sig loss eftersom de vill ingå i den stora massan =)....så du är en av få modiga msk som vågar vägra ha fredagsmys =)....det jag gillar i din blogg är att du ställer relevanta frågeställningar, det är skitintressant med msk som vågar ifrågasätta samhället, det är precis sånt här jag pluggar, att våga vara samhällskritiskt, varför uppkommer fenomen i samhället? Jaha du det som bara skulle bli en kort mening blev en lång, så jag blev tvungen att dela av den för man fick inte ha så många ord med här på en och samma gång. Emma fortsätt såhär, I love it!!
BTW Vi ses väl den 20/2?!!! Kram

MissJoi sa...

haha håller fullständigt med.

Jag lever efter principen.. Det finns alltid något att fira.. då kan man åka ut med huvudet före när som helst.. : )

Fia sa...

ja gillar faktiskt fredagsmys :)

Karin Redman sa...

Jag HATAR också ordet Fredagsmys. Tycker du har skrivit jättebra. Precis som jag känner inför ordet.
Jag har lyckats undgå reklamen (eller är det en sång) eftersom jag inte längre bor i sverige.
Ordet kommer jag inte undan dock. Det finns i all media, på mina vänners Facebook, i telefonsamtal osv osv... Hoppas ordet dör ut fortare än fort.
Hoppas du får en skön torsdagkväll.